تبلیغات
مذهبی-اجتماعی-علمی-انتقادی(سید سعدی علوی) - من از امام كاظم (ع ) شرم مى كنم !
فاتولز - جدیدترین ابزار رایگان وبمستر
مذهبی-اجتماعی-علمی-انتقادی(سید سعدی علوی)


ابزار و قالب وبلاگ

بهترین سریال صدا و سیما در ایام ماه مبارک رمضان کدام است؟








وصیت شهدا
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :




  • Powered by WebGozar


من از امام كاظم (ع ) شرم مى كنم !

وقتى خواجه نصیر الدین ، در بستر مرگ بود به او گفتند: آیا وصیت نمى كنى كه پس از مرگ جسدت را به نجف اشرف برند؟ خواجه مى گوید: خیر! من از امام همام ، موسى بن جعفر علیه السلام شرم دارم كه فرمان بدهم پس از مرگ ، جسدم را از زمین مقدس آن بزرگوار خارج كرده ، به جایى دیگر منتقل كنند. (142)


139- سرى همچون الاغ

از پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم روایت شده است كه : هر كس ‍افعال نمازش جز آنچه باشد كه امام در نماز انجام مى دهد. باشد، با سرى چون الاغمحشور مى شود.


140- قواى انسان و هدف آن

(143) افلاطون مى گوید: اما آن كس كه هدفش در دنیا، تنها لذت طلبى به وسیله خوردنى و نوشیدنى ها و... است كه ثمره و نهایت آنها چیزى جز بوى بد نیست و نیز جماع و لذت جنسى ، پس نفس عقلیه او توان و مجال تشبه به یارى تعالى را نمى یابد. سپس افلاطون قوه شهویه انسان را به خوك و قوه غضبیه اش را به سگ و قوه عقلیه را به فرشته تشبیه كرده ، مى گوید: كسى كه شهوت بر او غلبه كند و هدفش ارضاى آن باشد، مانند خوك است ، و آن كه قوه غضبیه بر او چیره شود، چون سگ ، و كسى كه قوه نفس عقلیه بر او غالب باشد و بیشتر اوقاتش به فكر و شناخت حقایق اشیا سپرى شود، مسایل سخت علمى را از ذهن بگذراند، انسان فاضلى است كه شبیه بارى تعالى است ؛ چون آنچه در بارى تعالى یافت مى شود عبارت است از: حكمت ، و قدرت و عدالت و نیكى و زیبایى و حقیقت . (144)


141 كفاره غیبت

از ابو عبدالله ، امام صادق علیه السلام نقل است : پیامبر صلى الله علیه و آله را پرسیدند كه كفاره غیبت چیست ؟ فرمود: هر گاه به یاد شخصى كه غیبتش نموده ، اقتدا، براى او از خداوند طلب غفران كند. (145)


142 حق الیقین

نظر آقا در توحید باید خیلى بلند باشد كه توحید نه فقط یكى گفتن است ؛ بلكه یكى دیدن است . بكوش تا درجه درجه به علم الیقین بلكه به عین الیقین راه ؛ بلكه به حق الیقین راه بیابى كه او است و او است . (146)


143 شرور از ما است نه از او

آقا بداند كه از او جز خیر و نیكى نیابد و شرور از ما است نه از او ما اءصابك من حسنة فمن الله و ما اءصابك من سیئة فمن نفسك . (147)


144 برترین جزء عبادت

امام باقر علیه السلام فرمود كه : رسول خدا (ص ) فرمود: العباد سبعون جزءا اءفضلها طلب الحلال ؛ (148) عبادت هفتاد جزء است ، برترین جزء آن طلب حلال است .


145 معراج مومن

معراج نردبان است و نماز معراج مؤ من و قربان كل تقى است .


146 تحدى طلبى

خداوند سبحان در قرآن كریم مى فرماید: و ان كنتم فى ریب مما نزلنا على عبدنا فاءتوا بسورة من مثله وادعوا شهدائكم من دون الله ان كنتم صادقین ؛ اگر در شك هستید از آنچه بر بنده خود فرستادیم ، پس یك سوره مانند آن بیاورید و بخوانید شاهدهایى كه دارید غیر خدا اگر راست مى گویید.


147 نام خوب براى فرزند

پیشوایان دین فرمودند: براى فرزند نام خوب بگذارید تا در بزرگى از نام خود شرمنده نباشد. وصى بلافصل ، امام كل (ع ) فرمود: فرزند بر پدر حقى و پدر بر فرزند حقى دارد. حق پدر بر فرزند این است كه پدر را در هر چیز جز در نافرمانى خداوند سبحان فرمان برد و حق فرزند بر پدر این است كه نام نیكو بر وى گذارد، و نیكو ادبش كند، و قرآن یادش دهد. (149)


148 اسم اعظم

روزى امیر مؤ منان قل هو الله احد را قرائت فرمود و چون از آن فارغ شد فرمود: یا هو یا من لا هو اغفرلى و انصرنى على القوم الكافرین . ایشان در روز جنگ صفین همین را مى خواند و حمله مى برد. عمار یاسر پرسید: اى امیر مؤ منان ! این كنایات چیست كه مى گویى ؟ فرمود: اسم اعظم و پایه توحید خداست . آن گاه قرائت كرده است شهد الله انه لا اله الا هو و نیز آخر سوره حشر را، سپس از مركب خود پیاده شد و چهار ركعت نماز، قبل از زوال ظهر خواند. (150)

دو ملك

انس بن مالك نقل كند كه رسول خدا (ص ) فرمود: خداى تعالى ، بنده اش را دو ملك ، وكیل فرموده است كه بر او بنویسند. پس چون بمیرد، گویند: پروردگارا! بنده ات ، فلانى را میراندى ؛ پس حال به كجا رویم ؟ خداوند فرماید: آسمانم پر است از ملایك كه مرا عبادت كنند و زمینم پر از خلق كه مرا فرمان برند. به قبر بنده ام روید و من را تسبیح و تكبیر و تهلیل گویید و آن را تا روز قیامت در زمره حسناتش به كتابت آورید. (151)


150 چه قساوت و غفلتى !

گوركن ها كه پشت هم روزانه چه قدر مرده ها را در قبر مى گذارند خودشان چه قدر قساوت و غفلت دارند. گویا این گونه شغل هاى بنده و جنابعالى و گوركن قساوت و غفلت مى آورد و انسان بدان ها معتاد مى شود. خداى متعال عاقبت را خیر كند. (152)


151 عبد شكور

جناب ابن بابویه قدس سره در من لایحضر از كشاف حقائق امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق علیهم السلام روایت كرده است كه حفص بن بخترى از آن حضرت نقل كرده است كه نوح نبى علیه السلام در هر صبح و مساء ده بار این دعا را مى خواند، از این رو عبد شكور نامیده شده است : اللهم انى اشهدك انه ما اصبح و اءمسى بى من نعمة و عافیة فى دین اءو دنیا فمنضكوحدك لا شریك لك ، لك الحمد و لك الشكر بها على حتى ترضى و بعد الرضا (153)


152 معیار حق

(154) قرآن معیار حق و میزان صدق و اصل در معارف است و میزان هر چیزى به حسب آن مى باشد؛ پس وقتى كه روایتى را قرآن امضا نكند، اگر از كتب اربعه هم باشد، نمى شود آن را اخذ كرد. (155)


153 دشمن ترین دشمنان

سعدى در باب هفتم گلستان گوید: بزرگى را پرسیدم از معنى این حدیث كه اعدى عدوك نفسك التى بین جنبیك ؟؛ گفت به حكم آنكه هر آن دشمنى را كه بر وى احسان كنى دوست گردد. مگر نفس را كه هر چند مدارا بیشتر كنى مخالفت زیاده كند. (156)


154 طهارت باطنى و ظاهرى

ظاهرت باید طاهر باشد تا توانى ظاهر قرآن را مس كنى و باطنت باید پاك باشد تا توانى باطنش را دریابى لایمسه الا المطهرون . (157)


155 پندى به خویشتن

حبیبم ! حسنا! خردمند پرهیزگار از مرگ هراس ندارد، مرگ او را زیان نرساند بلكه سود دهد، گویم كه نمرد زنده تر شد! حكیمان گفته اند كه : اگر نفس را مشغول ندارى ، او تو را به خود مشغول مى كند. مى گفتند: روح از پر خوردن جسم مى شود و جسم از كم خوردن روح مى گردد. (158)


156 اسماء الله چون دفینه هایند

حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام - فرموده است كه : بدانید اسماء الله به منزله دفائن اند و عدد به منزله ذراع آن مساحت ، اگر ذراع كمتر فرا نهى به دفین نرسى و اگر زیاده بگیرى نیز نرسى ؛ بلكه درگذرى . (159)


157 قرآن و شب قدر

در لیالى قدر قرآن به دل كن ، نه فقط قرآن به سر، كه اولى جوهر ذات تو گردد دومى خارج از گوهر تو است . (160)

142) رساله امامت ، ص 202.
143) لقاءالله ، ص 164.
144) رساله لقاءالله ، ص 160.
145) نقل از كافى و من لا یحضره الفقیه .
146) نامه ها و برنامه ها، ص 115.
147) سوره نساء، آیه 80.
148) وافى ، ج 2، ص 2.
149) نهج البلاغة ، كلمه حكمت 391.
150) رساله لقاءالله ، ص 124.
151) توبه ، ص 201.
152) نامه ها و ملاقات ها، ص 42.
153) وافى ج 5، ص 235، رحلى .
154) هزار و یك كلمه ، ج 1، ص 288.
155) حول الرؤ یة ، ص 97.
156) هزار و یك نكته ، ص 659.
157) هزار و یك كلمه ، ج 2، ص 145.
158) نامه ها و ملاقات ها، ص 44.
159) كتاب نور على نور، ص 53.
160) هزار و یك نكته ، ص 258.

نوشته شده توسط : سید سعدی علوی