تبلیغات
مذهبی-اجتماعی-علمی-انتقادی(سید سعدی علوی) - اظهار تعجب
فاتولز - جدیدترین ابزار رایگان وبمستر
مذهبی-اجتماعی-علمی-انتقادی(سید سعدی علوی)


ابزار و قالب وبلاگ

بهترین سریال صدا و سیما در ایام ماه مبارک رمضان کدام است؟








وصیت شهدا
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :




  • Powered by WebGozar

دوشنبه 28 بهمن 1392

 اظهار تعجب

امیرالمؤ منین علیه السلام : تعجب مى كنم ازمردمى كه از طعام به خاطر ترس از ضررش پرهیز مى كنند، ولى از گناهان از بیم دوزخ احتراز نمى نمایند.
در شگفتم از كسانى كه بنده ها را به مال خود خریدارى مى كنند، ولى آزادگان را با عمل نیك و احسان خود نمى خرند و دلشان را بدست نمى آورند.
سپس فرمود: همانا خیر و شر جز به مردم شناخته نمى شود.
پس هر گاه خواستى خیر را بشناسى ، خوبى كن تا اهل خیر را بشناسى .
و هرگاه خواستى شر را بشناسى ، بدى كن تا اهل شر را بشناسى .


 حركت آگاهانه

1 - امیرالمؤ منین علیه السلام در ضمن توصیه هاى خود به كمیل بن زیاد مى فرماید:
یا كُمَیلُ ما مِن حَرَكَةٍ اِلا وَ اَنتَ مُحتاجٌ فیها اِلى مَعرِفَةٍ.(114)هیچ حركتى نیست مگر اینكه تو در آن حركت احتیاج به شناخت دارى
2 - امام باقر: لایُقبَلُ عَمَلٌ اِلابِمَعرِفَةٍ وَ لامَعرِفَةٌ اِلا بِعَمَلٍ و مَن عَرَفَ دَلَّتهُ المَعرِفَةُ عَلىَ العَمَلِ وَ مَن لَم یَعرِف فَلاعَمَلَ لَهُ(115)
عمل بدون شناخت و شناخت بدون عمل در پیشگاه الهى پذیرفته نمى شود. و كسى كه نسبت به چیزى شناخت پیدا كند، این شناخت او را بر عمل رهنمون مى سازد. و هر كس شناخت نداشته باشد، عمل برایش سودمند نخواهد بود.
3 - امام على علیه السلام : اَلعِلمُ مَقروُنٌ بِالعَمَلِ فَمَن عَلِمَ عَمِلَ وَ مَن عَمِلَ عَلِمَ.
علم و عمل تواءم با یكدیگر هستند. پس هر كس بداند عمل كند و هر كس عمل نماید دانا است .
4 - پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله : مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ وَرَّثَهُ اللهُ عِلمَ ما لَم یَعلَم .
كسى كه به آنچه بداند عمل كند، خداوند او را نسبت به آنچه نداند دانا سازد.
5 - پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله : مَن عَمِلَ عَلى غَیرِ عِلمٍ كانَ ما یُفسِدُ اَكثَرَ مِما یُصلِحُ.
كسى كه بدون آگاهى كارى انجام دهد فسادش از صلاحش بیشتر است .(116)
6 - امام صادق علیه السلام اَلعامِلُ عَلى غَیرِ بَصیرَةٍ كَالسائِرَ عَلى غَیرِ الطَّریقِ لایَزیدُهُ سُرعَةُ السِّیرِ اِلابُعداً.(117)
كسى كه بدون شناخت به كارى اقدام كند، مانند كسى است كه در بیراهه میرود كه هر چه سریعتر برود، دورى او از مسیر و مقصد بیشتر مى شود.


 بهترین ذكر

مریدى از مرادش پرسید: بهترین ذكر چیست ؟
گفت : لااله الا الله .
مرید: پس چرا شما به لفظ الله اكتفاء مى كنید؟
مراد: انفاس به دست قدرت او است . مى ترسم چون لا اله بگویم ، قبض روح شوم و فرصت گفتن الا الله را نیابم .


144 قراء سبعه

1 - عبدالله بن عامر شامى متوفى 118 هجرى قمرى
2 - ابو سعید عبدالله بن كثیر مكى متوفى 120 ه‍ ق
3 - ابوبكر عاصم بن ابى النجود كوفى متوفى 127 ه‍ ق
4 - ابو عمرو بن العلاء بن عمار بصرى متوفى 154 ه‍ ق
5 - ابو عماره حمزة بن حبیب كوفى متوفى 156 ه‍ ق
6 - ابونعیم نافع بن عبدالرحمن مدنى متوفى 169 ه‍ ق
7 - ابوالحسن على بن حمزة كوفى (كسائى )متوفى 189 ه‍ ق

دنیا از دیدگاه حضرت امیر

1 - الدنیا سم ، اكله من لایعرفه .
دنیا مانند زهر است كه شخص ناآگاه آنرا مى خورد. پس عاقل و عالم به دنیاى زهر آگین نزدیك نمى شود مگر به اندازه اى كه او را مسموم نكند و بهلاكت نرساند.
2 - الدنیا سوق الخسران .
دنیا بازار ضرر و زیان است
3 - ان الدنیا كالحیة ، لین مسها و قاتل سمها
دنیا مانند مار سمى است لمس آن نرم و لذت بخش و زهر آن كشنده است .
4 - ان الدنیا ظل الغمام و حلم المنام ، و الفرح الموصول بالغم ، والعسل المشوب بالسم .
دنیا مانند سایه ابر و خواب خفته است . شادى آن غم و اندوه به دنبال دارد و عسل آن با زهر در آمیخته است .
5 - ان الدهر لخصم غیرمخصوم ومحتكم غیرمظلوم و محارب غیر محروب .
دنیا با كسى كه با آن خصومت نورزید دشمنى مى كند، و به كسى كه بر او ستم نكرد، ستم مى كند، و با كسى كه با او نستیزد مى ستیزد.
6 - ان الدنیا و الاخرة كرجل له امراتان ، اذا ارضى احدهما اسخط الاخرى .
دنیا و آخرت مانند دو زن براى یك مرد است . هرگاه یكى را از خود راضى كند، دیگرى را به خشم آورد.
7 - الدنیا منتقلة فانیة و ان بقیت لك لم تبق لها.
دنیا زود گذر و ناپایدار است . اگر دنیا براى تو باقى بماند، تو براى دنیا باقى نخواهى ماند.
8 - الدنیا دار بالبلاء محفوفة و بالغدر موصوفة ، لاتدوم احوالها و لایسلم نزالها.
دنیا با بلاء و گرفتارى در آمیخته ، و به مكر و فریب شهرت یافته ، احوال دنیا ناپایدار و متغیر است ، و اهل دنیا در تغیر و تحول و از مكر و بلا، سلامت و در امان نیستند.
9 - الدنیا دار هانت على ربها فخلط حلالها بحرامها و خیرها بشرها و حلوها بمرها.
دنیا خانه اى است كه سازنده اش آنرا پست و ناچیز شمرده است . پس حلال آن را به حرام ، نیكى آن را با بدى ، و شیرینى آن را با تلخى در آمیخته است .
10 - من عصى الدنیا اطاعته و من اعرض عن الدنیا اتته .
كسى كه دنیا را نافرمانى كند، دنیا از او فرمان برد، و هر كس از دنیا روى گرداند دنیا به او رو آورد.
به همین خاطر وقتى دنیا خود را به صورتى زیبا بر امیرمؤ منان عرضه داشت ، فرمود:
یا دنیا غرى غیرى ، لاحاجة لى فیك ، قد طلقتك ثلاثاً لارجعة لى فیها.
اى دنیا غیر مرا فریب بده ، من نیازى به تو ندارم ، تو را سه طلاق دادم و حق رجوع خود را اسقاط نمودم .


 وظیفه همسر

زنى كه با سخنان زشت خود موجب آزار شوهر گردد، خداوند هیچ عمل نیكى را از او نمى پذیرد تا اینكه همسرش را از خود راضى كند و خشنودى او را بدست آورد. چنین زنى اگر روزها روزه بگیرد و شبها نماز بجاى آورد، بنده ها آزاد كند، بهترین اسبها را براى جهاد در راه خدا براى مجاهدان هدیه كند، در میان نخستین كسانى خواهد بود كه وارد دوزخ مى شوند.(118)
شوهر نیز هرگاه نسبت به همسر خود ستم كند و در اداء حقوق او كوتاهى ورزد، مورد خشم خداوند قرار مى گیرد. پس باید زن و شوهر با توجه به كرامتها و ارزشهاى متعالى انسانى و با رعایت حقوق یكدیگر و با تفاهم و تعاون در حل مشكلات زندگى خود بكوشند.


 درس آزادى

نازم آن آموزگارى را كه در یك نیم روز
دانش آموزان عالم را چنین دانا كند
ابتدا قانون آزادى نویسد در جهان
بعد از آن با خون هفتاد و دو تن امضا كند
هر كه باشد چون حسین آزاد و دیندار و شجاع
حرف باطل را نباید از كسى اصغا كند
نقد هستى داد وهستى جهان یكجا خرید
عاشق آن باشد كه چون سودا كند یكجا كند
عقل مات آمد ز دانشگاه سیار حسین
كاین چنین غوغا بپادر صحنه دنیا كند
درس آزادى از آنرو ساخت تواءم با عمل
تا جنایت پیشگان را در جهان رسوا كند
نام دانشگاه خود ایمان و آزادى گذاشت
گیتى آن را این زمان تسلیم دست ما كند
آن كسى را شیعه بتوان گفت كو از جان و دل
در حیات خویش این برنامه را اجرا كند
سر سلسله مردم آزاد حسین است
آنكس كه در این ره سر و جان داد حسین است
مردى كه چو كوهى به بر تیشه بیداد
دامن به كمر بر زد و اِستاد، حسین است
درسى به بشر داد به دستور الهى
درسش عملى بود، نه كتبى ، نه شفاهى
آئین یزیدى كه برى بود ز انصاف
ننمود به تطمیع و به تهدید گواهى

114 - تحف العقول / ص 165.
115 - تحف العقول / ص 304.
116 - اصول كافى / ج 1 / ص 44.
117 - اصول كافى / ج 1 / ص 43.
118 - حدیث مناهى امالى صدوق / مجلس 66 مكارم الاخلاق


نوشته شده توسط : سید سعدی علوی